Guide til Katedralen
Alt om Amerikas første og fineste katedral. Kirkerum. Alter. 14 kapeller og historie.
Catedral de Santa Maria la Menor, ma.-lø. 9-16.30, $80, $100, inkl. audioguide (ca. 15 kroner). Husk tækkelige klæder, bare lår og skuldre kommer ikke ind. Man kan leje lange bukser. OK at tage fotos, men ikke video.
Af Kenneth Bo Jørgensen
Den gyldne kirke oplever alle turister fra Columbus Plads, når dens gule kalksten stråler hele dagen som en malerisk baggrund til statuen. Et hot selfie-spot. Og det er endda kun udgangen. Hovedindgangen er i den vestlige ende, men hvis man vil ind som turist, skal man benytte sideindgangen fra Calle Isabel la Católica. Uanset hvordan, træder man ind i verdenshistorie. Ikke kun er dette Amerikas første og ældste katedral, det er også den fineste i katolsk forstand, og ærkebiskoppen her er ved paveligt dekret numero uno blandt bisper i Amerika. Afdøde pave Johannes Paul 2. kom på visit hele tre gange.
Den gyldne kirke oplever alle turister fra Columbus Plads, når dens gule kalksten stråler hele dagen som en malerisk baggrund til statuen. Et hot selfie-spot. Og det er endda kun udgangen. Hovedindgangen er i den vestlige ende, men hvis man vil ind som turist, skal man benytte sideindgangen fra Calle Isabel la Católica. Uanset hvordan, træder man ind i verdenshistorie. Ikke kun er dette Amerikas første og ældste katedral, det er også den fineste i katolsk forstand, og ærkebiskoppen her er ved paveligt dekret numero uno blandt bisper i Amerika. Afdøde pave Johannes Paul 2. kom på visit hele tre gange.
Bygningen
Det er den eneste kirke i Amerika i overvejende gotisk stil. 16 meter høj, 54 meter lang og 23 meter bred. Der hører et lille klokketårn til. Det skulle have været meget højere, men man stoppede byggeriet i 1547, da man kom i tanker om, at et højt tårn ville være perfekt sigte mål for pirater og uønskede gæster. Derfor er der kun det lille tårn, men med klokkeværk, som kan ringe byen op om søndagen.
Det er den eneste kirke i Amerika i overvejende gotisk stil. 16 meter høj, 54 meter lang og 23 meter bred. Der hører et lille klokketårn til. Det skulle have været meget højere, men man stoppede byggeriet i 1547, da man kom i tanker om, at et højt tårn ville være perfekt sigte mål for pirater og uønskede gæster. Derfor er der kun det lille tårn, men med klokkeværk, som kan ringe byen op om søndagen.
Kirken
Inden for er der hovedskib og tre sideskibe med ribbede hvælvinger, der vender udad, så det minder om mange små kupler, der stråler i alle retninger. Og når det nye marmorgulv fra 1998 skinner med, er det fantastisk. Desværre dækker de det ofte med en rød løber. De farvestrålende glasmosaikker er gaver fra kardinalen i München, skabt af en lokal kunstner.
Inden for er der hovedskib og tre sideskibe med ribbede hvælvinger, der vender udad, så det minder om mange små kupler, der stråler i alle retninger. Og når det nye marmorgulv fra 1998 skinner med, er det fantastisk. Desværre dækker de det ofte med en rød løber. De farvestrålende glasmosaikker er gaver fra kardinalen i München, skabt af en lokal kunstner.
Apsis er den ældste del af kirken, fra 1524, men altertavlen er kun fra 1684. Madonnaen i alteret fra 1500 og kirkens mest værdifulde skulptur, skabt af den spanske billedhugger Jerónimo Hernández (1540-1586), kendt fra Sevilla-skulpturskolen.
Altertavlen har fire malerier, der viser de første fire munkeordener, der kom til Santo Domingo, malt af den dominikanske Juan Medina.
Den første orden var dominikanerne, som ved samme lejlighed forærede kirken maleriet til venstre.
Læg mærke til vinduet over alteret. Det er formet som en nøgle, hvilket især er nemt at se udefra. Man kender den også fra Peterskirken i Rom - som et symbol på overførelse af kraft fra Kristus til Sankt Peter. Ærkebispens trone stammer fra indvielsen, og den er omgivet af våbenskjold fra tidligere prominente bisper.
Altertavlen har fire malerier, der viser de første fire munkeordener, der kom til Santo Domingo, malt af den dominikanske Juan Medina.
Den første orden var dominikanerne, som ved samme lejlighed forærede kirken maleriet til venstre.
Læg mærke til vinduet over alteret. Det er formet som en nøgle, hvilket især er nemt at se udefra. Man kender den også fra Peterskirken i Rom - som et symbol på overførelse af kraft fra Kristus til Sankt Peter. Ærkebispens trone stammer fra indvielsen, og den er omgivet af våbenskjold fra tidligere prominente bisper.
De 14 kapeller
Det er de 14 kapeller, der leverer de sjoveste historier. De er oprindeligt opført af rige borgere for at få lov til at blive begravet i kirken, for intet var finere dengang end at ligge død under et kirkegulv. De betalte svimlende beløb for det, og så måtte kirkegængerne døje med denduft, der naturligt kommer, heraf udtrykket ”de stinkende rige”. 92 er begravet i kirken, men de mest prominente knogler er her ikke længere. Columbus´ jordiske rester blev flyttet til El Faro i 1992. Men hans familie ligger her, endda lige under alteret, for den placering fik de eneret på af kejser Karl 5. i 1537.
Gå til højre ved indgangen og tag kapellerne ned mod hovedindgangen.
Gå til højre ved indgangen og tag kapellerne ned mod hovedindgangen.
Capilla Santa Ana (kapel 1)
Kapellet til højre for alteret er en ønskedrøm for Rodrigo de Bastidas, biskop i Venezuela og Puerto Rico og stenrig søn af den spanske erobrer af samme navn, ham, som "opdagede" Columbia og Panama. Sønnen ønskede, at hele familien havde fortjent et fornemt gravsted i denne fine kirke, og det mente han så alvorligt, at han i 1527 tog til Cuba, gravede sin døde fader op og flyttede ham hertil. I 1570 gjorde han faren selskab, sønnen kom i den flotte sarkofag, mens faderen måtte blive under gulvet, men der er han ikke længere. I 1953 forlangte Cuba ham udleveret, hvorefter farmand endnu en gang blev sendt på sin sidste rejse, og nu ligger han i Santa Marta kirken på Cuba. I 1586 brugte den engelske pirat Sir Francis Drake katedralen som hovedkvarter, da han plyndrede byen. Dette kapel var - og jeg lyver ikke - hans soveværelse. Jo, han sov ved siden af biskoppen. Rummet er dekoreret med fliser fra Cerámica Triana i Sevilla.
Kapellet til højre for alteret er en ønskedrøm for Rodrigo de Bastidas, biskop i Venezuela og Puerto Rico og stenrig søn af den spanske erobrer af samme navn, ham, som "opdagede" Columbia og Panama. Sønnen ønskede, at hele familien havde fortjent et fornemt gravsted i denne fine kirke, og det mente han så alvorligt, at han i 1527 tog til Cuba, gravede sin døde fader op og flyttede ham hertil. I 1570 gjorde han faren selskab, sønnen kom i den flotte sarkofag, mens faderen måtte blive under gulvet, men der er han ikke længere. I 1953 forlangte Cuba ham udleveret, hvorefter farmand endnu en gang blev sendt på sin sidste rejse, og nu ligger han i Santa Marta kirken på Cuba. I 1586 brugte den engelske pirat Sir Francis Drake katedralen som hovedkvarter, da han plyndrede byen. Dette kapel var - og jeg lyver ikke - hans soveværelse. Jo, han sov ved siden af biskoppen. Rummet er dekoreret med fliser fra Cerámica Triana i Sevilla.
Capilla del Bautismo (kapel 2)
Dåbskapellet tager man ikke fejl af, takket være en ret bombastisk dødefont, skabt af den italienske billedhugger, Medici, på bestilling af paven himself. Men oprindelige var det bygget som mausoleum for Santo Domingos første borgmester, og det var færdigt samtidig med katedralen. Han ligger der endnu, men altså under mange tons marmor.
Dåbskapellet tager man ikke fejl af, takket være en ret bombastisk dødefont, skabt af den italienske billedhugger, Medici, på bestilling af paven himself. Men oprindelige var det bygget som mausoleum for Santo Domingos første borgmester, og det var færdigt samtidig med katedralen. Han ligger der endnu, men altså under mange tons marmor.
Capilla del Santísimo Sacramento
(kapel 3)
Oprindeligt en rigmands gravsted, men nu er det Kapel for De hellige Sakramenter og dermed det helligste sted i kirken. Her må ikke fotograferes, fy, ja, man må ikke engang gå derind, medmindre man lover, at man skal bede.
Det sorte alter i barok er af dominikansk mahogni – og sølvet er fra egne miner, udvundet af indianere på tvangsarbejde. På væggen hænger ældre malerier af de 12 disciple og to evangelister. Den flotte gravsten midt på gulvet, som kan ses, når løberen er væk, tilhører Diego Caballero Rosa (d. 1554), medlem af det første Real Audiencia, som skulle dømme alle stridigheder i hele Amerika - og samtidig være Spaniens kontrol af embedsværket.
Gitteret fra 2009 erstatter et, som Sir Francis Drake stjal i 1586.
(kapel 3)
Oprindeligt en rigmands gravsted, men nu er det Kapel for De hellige Sakramenter og dermed det helligste sted i kirken. Her må ikke fotograferes, fy, ja, man må ikke engang gå derind, medmindre man lover, at man skal bede.
Det sorte alter i barok er af dominikansk mahogni – og sølvet er fra egne miner, udvundet af indianere på tvangsarbejde. På væggen hænger ældre malerier af de 12 disciple og to evangelister. Den flotte gravsten midt på gulvet, som kan ses, når løberen er væk, tilhører Diego Caballero Rosa (d. 1554), medlem af det første Real Audiencia, som skulle dømme alle stridigheder i hele Amerika - og samtidig være Spaniens kontrol af embedsværket.
Gitteret fra 2009 erstatter et, som Sir Francis Drake stjal i 1586.
Capilla de San Pedro (kapel 4)
Oprindeligt opført i 1650 som gravsted for en ærkebiskop, men i dag bruges det til udstillinger, og ikke mindst den årlige julekrybbe. Den består altid af en række traditionelle figurer uden ansigter, som er en del af dominikansk kultur. Fordi ingen ved, hvordan en dominikaner ser ud, har figurerne ingen ansigter. Der er en marmortavle med bispenavne.
Oprindeligt opført i 1650 som gravsted for en ærkebiskop, men i dag bruges det til udstillinger, og ikke mindst den årlige julekrybbe. Den består altid af en række traditionelle figurer uden ansigter, som er en del af dominikansk kultur. Fordi ingen ved, hvordan en dominikaner ser ud, har figurerne ingen ansigter. Der er en marmortavle med bispenavne.
Capilla de San Francisco (kapel 5)
Kapellets centrale alter er barok og fra 1700-tallet, da det blev givet af en rigmand. I alteret står en hyggelig lille San Francisco de Paula. Han må have været en gemytlig fætter.
Kapellets centrale alter er barok og fra 1700-tallet, da det blev givet af en rigmand. I alteret står en hyggelig lille San Francisco de Paula. Han må have været en gemytlig fætter.
Capilla del Sagrado Corazón (kapel 6)
Kapellet var oprindeligt tilegnet Madonnaen af Candelaria, skytshelgen for De Kanariske Øer. Kanariere blev i stor stil tvangsflyttet hertil, så de kunne agere levende grænse mod Haiti, og derfor fik de i det mindste lov at have et sted at bede ved kapel med deres skytshelgeninde.
Kapellet har også været åbent for sorte slaver, og de udgjorde en selvstændig menighed på 300 i 1600.tallet.
I 1885 svandt interessen både blandt sorte og kanarierer så meget, at kapellet fik ny madonna, nu med Jesu hjerte og pyntet i de dominikanske farver.
Capilla de Columna (kapel 7)
Kapellet er navngivet efter alterstykket, der viser Jesus bundet til søjlen.
Hovedindgangen kommer nu – gå ud og kig på den og på de imponerende billedhuggerier. Her er billeder på alt, fra stjernetegn til evangelister, til symboler for hvad som helst, og oven for portalen troner Kejser Karl 5 s våbenskjold, for det var trods alt ham, der fik sat gang i byggeriet. Til højre for indgangen er det lille klokketårn (se ovenfor).
Kapellet var oprindeligt tilegnet Madonnaen af Candelaria, skytshelgen for De Kanariske Øer. Kanariere blev i stor stil tvangsflyttet hertil, så de kunne agere levende grænse mod Haiti, og derfor fik de i det mindste lov at have et sted at bede ved kapel med deres skytshelgeninde.
Kapellet har også været åbent for sorte slaver, og de udgjorde en selvstændig menighed på 300 i 1600.tallet.
I 1885 svandt interessen både blandt sorte og kanarierer så meget, at kapellet fik ny madonna, nu med Jesu hjerte og pyntet i de dominikanske farver.
Capilla de Columna (kapel 7)
Kapellet er navngivet efter alterstykket, der viser Jesus bundet til søjlen.
Hovedindgangen kommer nu – gå ud og kig på den og på de imponerende billedhuggerier. Her er billeder på alt, fra stjernetegn til evangelister, til symboler for hvad som helst, og oven for portalen troner Kejser Karl 5 s våbenskjold, for det var trods alt ham, der fik sat gang i byggeriet. Til højre for indgangen er det lille klokketårn (se ovenfor).
Kom ind igen og nyd det store kirkerum fra enden af gangen. Og gå til venstre og fortsæt med kapellerne op mod alteret. Det første har et af kirkens mest værdifulde klenodier. En gave fra the big guy, Christoffer Columbus.
Capilla de Nuestra Señora de la Antigua (kapel 8)
Kirkens mest kostbare klenodie er dette maleri på træ, malt i 1520 i Spanien og sejlet hertil som en gave fra Christoffer Columbus. Det forestiller Nuestra Señora de la Antigua og var nær aldrig nået frem, for skibet sank, netop som det var nået frem til Santo Domingo, men kunstværket blev reddet med nød og næppe, hvilket gjorde det endnu mere helligt.
Det er så værdfuldt, at spanierne tog det med hjem til Spanien igen, da de invaderede landet i 1861. De slap det først igen i 1892 – i anledning af 400 året for Columbus´ rejse.
Siden er det blevet restaureret og har fået en masse pynte omkring sig, for ligesom at pifte det lidt op. Den uvane har katolikker altid haft. Men det blev da velsignet af paven – med pyntebord - under etbesøg i 1984.
Kirkens mest kostbare klenodie er dette maleri på træ, malt i 1520 i Spanien og sejlet hertil som en gave fra Christoffer Columbus. Det forestiller Nuestra Señora de la Antigua og var nær aldrig nået frem, for skibet sank, netop som det var nået frem til Santo Domingo, men kunstværket blev reddet med nød og næppe, hvilket gjorde det endnu mere helligt.
Det er så værdfuldt, at spanierne tog det med hjem til Spanien igen, da de invaderede landet i 1861. De slap det først igen i 1892 – i anledning af 400 året for Columbus´ rejse.
Siden er det blevet restaureret og har fået en masse pynte omkring sig, for ligesom at pifte det lidt op. Den uvane har katolikker altid haft. Men det blev da velsignet af paven – med pyntebord - under etbesøg i 1984.
Capilla de Nuestra Señora de la Altagracia (kapel 9)
Opført I 1740 og i mange år et af de mest prominente steder i kirken, da det var hvilested for republikkens grundlæggende fædre. Deres kister er nu flyttet til Altar Patria – og tilbage er kun en enkelt prominent gravsten tilbage, tilhørende præsident Juan Isidro Jimenes Pereyra (1846-1919).
Landets fædre var ellers her overvåget af Nuestra Señora de la Altagracia, som er skytshelgen for Den Dominikanske Republik, og den beskyttende og åndelige mor til det dominikanske folk. Det er hende i midten med Jesusbarnet og Josef i baggrunden.
Opført I 1740 og i mange år et af de mest prominente steder i kirken, da det var hvilested for republikkens grundlæggende fædre. Deres kister er nu flyttet til Altar Patria – og tilbage er kun en enkelt prominent gravsten tilbage, tilhørende præsident Juan Isidro Jimenes Pereyra (1846-1919).
Landets fædre var ellers her overvåget af Nuestra Señora de la Altagracia, som er skytshelgen for Den Dominikanske Republik, og den beskyttende og åndelige mor til det dominikanske folk. Det er hende i midten med Jesusbarnet og Josef i baggrunden.
Capilla de Nuestra Señora de la Luz (kapel 10)
De jordiske rester af Christoffer Columbus – eller i hvert fald nogle af dem - lå under dette kapel indtil 1992, da de blev flyttet til El Faro, læs historien om de stakkels knoglers transport frem og tilbage over Atlanten her. Over kisten var et monument, som også er flyttet til El Faro. De tog dog ikke det smukke alter med Lysets Madonna fra 1740 med. Hun holder sin sjæl og Jesusbarnet uden for djævlens rækkevidde, klædt i hvidt og blåt, renhed og kyskhed. Der mangler heller ikke engle.
De jordiske rester af Christoffer Columbus – eller i hvert fald nogle af dem - lå under dette kapel indtil 1992, da de blev flyttet til El Faro, læs historien om de stakkels knoglers transport frem og tilbage over Atlanten her. Over kisten var et monument, som også er flyttet til El Faro. De tog dog ikke det smukke alter med Lysets Madonna fra 1740 med. Hun holder sin sjæl og Jesusbarnet uden for djævlens rækkevidde, klædt i hvidt og blåt, renhed og kyskhed. Der mangler heller ikke engle.
Capilla de San Cosme y San Damián (kapel 11)
Kapellet er domineret af mausoleet i hvidt marmor med statuen af en liggende Fernando Arturo de Meriño, (1833–1906) en præst, der drev det vidt som politiker. Han var præsident for Den Dominikanske Republik i to år og blev den første, der kom fra embedet uden at blive væltet. Han var fra 1878 til 1883 formand for Deputeretkammeret. Og fra 1885 til sin død var han ærkebiskop. Og en ganske festlig af slagsen, for selv om han var katolsk præst fik børn, endda med to kvinder, en søn blev senere en meget berømt læge, Fernando Alberto Defilló, som igen blev far til den dominikanske maler, Fernando Peña Defilló.
Mausoleet er skabt af pavens italienske billedhugger Medici i 1900-tallet. Det var tidligere også kapel for læger, købmænd og andre faggrupper, der kunne bede om godt vejr her. På begge sider er der oliemalerier på lærred, et af Elizabeth af Ungarn og et af St. Jeronimus.
Kapellet er domineret af mausoleet i hvidt marmor med statuen af en liggende Fernando Arturo de Meriño, (1833–1906) en præst, der drev det vidt som politiker. Han var præsident for Den Dominikanske Republik i to år og blev den første, der kom fra embedet uden at blive væltet. Han var fra 1878 til 1883 formand for Deputeretkammeret. Og fra 1885 til sin død var han ærkebiskop. Og en ganske festlig af slagsen, for selv om han var katolsk præst fik børn, endda med to kvinder, en søn blev senere en meget berømt læge, Fernando Alberto Defilló, som igen blev far til den dominikanske maler, Fernando Peña Defilló.
Mausoleet er skabt af pavens italienske billedhugger Medici i 1900-tallet. Det var tidligere også kapel for læger, købmænd og andre faggrupper, der kunne bede om godt vejr her. På begge sider er der oliemalerier på lærred, et af Elizabeth af Ungarn og et af St. Jeronimus.
Capilla del Cristo de la Agonía (kapel 12)
I kapellet for Kristi Smerte hviler Amerikas første biskop, Alejandro Geraldini, der døde i 1524. Det var ham, der pressede kejser Karl 5. til at sætte gang i katedralen. Monumentet bevogtes af løver og overvåges af et krucifiks, som også er et klenodie, for det er udskåret af dominikansk mahogni mellem 1498 og 1528 og muligvis det første træskærerarbejde, der er foretaget for europæere i Amerika. Det er formentlig sat op i kirken allerede inden indvielsen. Under netop dette gulv hviler præsident Ramon Baez 1858-1929.
I kapellet for Kristi Smerte hviler Amerikas første biskop, Alejandro Geraldini, der døde i 1524. Det var ham, der pressede kejser Karl 5. til at sætte gang i katedralen. Monumentet bevogtes af løver og overvåges af et krucifiks, som også er et klenodie, for det er udskåret af dominikansk mahogni mellem 1498 og 1528 og muligvis det første træskærerarbejde, der er foretaget for europæere i Amerika. Det er formentlig sat op i kirken allerede inden indvielsen. Under netop dette gulv hviler præsident Ramon Baez 1858-1929.
Her kommer udgangen, der fører ud på Columbus Pladsen. Her skal man aflevere sine høretelefoner, men man kan lige nå at se de sidste to kapeller og et alterstykke mere.
Capilla Dolores
(Kapel 13)
Smertens Madonna kan man lige ane – smerten kan man i hvert fald næsten føle. I dette kapel Her hviler Alonso de Fuenmayor, den første ærkebiskop i Santo Domingo, som døde i 1556.
Capilla de las Animas – Sjælenes kapel
(Kapel 14)
Det er ikke altid, at afspærringen tillader, at man kan kigge derind. Men det hører til den ældste del af kirken og blev doneret af en af byens spidser, Alonso de Zuazo. Hans familievåben kan ses i kapellets kuppel, og under gulvet hviler hele hans pukkelryggede familie. Ved indgangen til kapellet ses Retablo de la Santa Reliquia, et barokt mesterværk fra 1615 med salomoniske søjler, der tidligere husede de hellige relikvier.
(Kapel 13)
Smertens Madonna kan man lige ane – smerten kan man i hvert fald næsten føle. I dette kapel Her hviler Alonso de Fuenmayor, den første ærkebiskop i Santo Domingo, som døde i 1556.
Capilla de las Animas – Sjælenes kapel
(Kapel 14)
Det er ikke altid, at afspærringen tillader, at man kan kigge derind. Men det hører til den ældste del af kirken og blev doneret af en af byens spidser, Alonso de Zuazo. Hans familievåben kan ses i kapellets kuppel, og under gulvet hviler hele hans pukkelryggede familie. Ved indgangen til kapellet ses Retablo de la Santa Reliquia, et barokt mesterværk fra 1615 med salomoniske søjler, der tidligere husede de hellige relikvier.
Katedralens historie
Planlægningen af kirken gik i gang i 1504, og bispedømmet Santo Domingo blev oprettet af paven i 1511. I 1514 nedlagde Diego – søn af Columbus – en grundsten, og der blev bygget en kirke af palmetræ. Men den gik i stykker, og i 1521 klagede Amerikas første biskop, Alejandro Geraldini, til kejser Karl 5. over, at han var den eneste biskop i verden uden et fornuftigt tag over hovedet. Det var svært at holde på håndværkere dengang, for de kunne tjene mere på at finde guld i Mexico end på at bygge kirker. Men kejseren fik sat fart i sagerne, og den stod færdig i 1540, indviet året efter. Som tak kan man se kejserens våben over hovedindgangen. I 1548 gav paven den status af katedral for hele Den Nye Verden med ret til ærkebiskop, og siden er den ophøjet flere gange, så den nu næppe kan blive finere i det katolske hierarki. I 1586 slog den berømte engelske pirat, Sir Francis Drake, sig ned i katedralen, mens han plyndrede byen. Udover at bo her, brugte han den også som vinlager, fængsel og slagteri, og den må have været ret medtaget efterfølgende, for der var en genindvielse i 1665. Pave Johannes Paul 2 besøgte katedralen i 1979, 1984 og 1992.
Vidste du, at der er en kanonkugle på taget, som man kan se fra Columbus Plads. Den blev affyret under piratangrebet i 1586, da Sir Frances Drake plyndrede byen.