Trafik i Den Dominikanske Republik
Sådan kommer du rundt i alfabetisk orden: bil, bus, fly, færge, taxa, tog.
Man kan komme rundt i alt fra superduper luksusbusser til gamle amerikanske dollargrin, der holdes sammen af tro, håb og gafatape. Eller på bagsædet af en knallert. Vejene er velholdte, men ikke idiotsikrede. Taxaer er dyre, og Uber kan give overraskelser. Så pas på derude!
Bilist i Den Dominikanske Republik
Der er 20.000 km landevej, og de er i fin stand. Men, men, men: De er ikke idiot-sikrede, og folk kører som, ja, idioter. De færreste på vejen har kørekort. Og de færreste mener, at en tår over tørsten er nok til at lade bilen stå. Politiet ser ud til at være enige, selv om loven foreskriver en promillegrænse på 0,1. Desuden er vejene fyldt med knallerter, æsler og kvæg - og store huller. WHO vurderer, at man i dette land har verdens højeste risiko for at dø i trafikken med 64,5 trafikdødsfald pr. 100.000 indbyggere. Nr. 2 på den makabre liste er Zimbabwe med kun 41. Derfor bør kun rutinerede bilister begive sig ud i det, og de bør tage det roligt og sætte sig grundigt ind i tempo og trafikmønster, hvis man kan tale om et sådant. Man bør aldrig køre, når det er mørkt, for korrekte lygter og lys er særsyn.
Når alle advarselslamperne er tændt, skal man også huske, at der er masser af vejstrækninger, der er som danske motorveje, og hvor man sagtens kan køre uden problemer. De gælder strækninger mellem de største byer - for eksempel fiser man gnidningsløst igennem fra Punta Cana til Santo Domingo. Og så er det en god måde at komme rundt på. Man skal også huske, at de voldsomme tal for trafikdræbte gælder alle trafikanter. Og når man får den daglige statistik med fx 10 døde, er det ikke usædvanligt, at de 8 er motorcyklister og de 2 er fodgængere. Man får ofte indtryk af, at man er mest sikker bag efter bilrat.
OBS: Motorveje er betalingsveje, så husk pesos, de tager ikke kreditkort.
VIDSTE DU, AT de tonede ruder i dominikanske biler ikke skal forhindre carjackere i at se, om der er kvinder bag rattet. De skal bare holde varmen ude.
Biludlejning
Standarden i udlejningsbiler er høj, og det er prisen også. Op til 500 kroner om dagen for en bette bil, inklusiv forsikringer, som man aldrig kan have for mange af. Det er ofte dyrere at leje en bil end at hyre en taxa en hel dag. Man skal være mindst 25 år for at leje. Internationalt kørekort er ikke nødvendigt. Man kan især have fordel af billeje, hvis man bor i områder som Punta Cana og Samana, hvor trafikken er mest normal, og hvor det ikke er så let at komme rundt til strande og seværdigheder. Lej bilen gennem kendte firmaer, og gør det på nettet inden ankomst, så er det billigere, og bilen er bedre. Tag masser af fotos af bilen, før du forlader udlejeren. Det kan være rart at have, hvis der bliver uenighed om, hvor medtaget bilen er efter din tur.
Benzin
Benzin har altid været billig, men energikrisen har drevet priserne op på dansk niveau, ca. 10 kroner pr. liter (januar 2022). Det er katastrofalt for familier, der er afhængig af kørsel. Derfor vil mange over på biogas, der koster det halve. Det kræver bare en bil, der kan sluge den slags. Derfor de mange orange biler. Det er farven på koreanske taxaer, der kører på biogas. Når de udrangeres, skibes de hertil. Dem, der har råd, får bilen malet over, så den ikke skriger Korea. Fyld op, når du er ved en tank, for der kan være langt imellem.
Trafikregler
Hastigheder: 60 km/t i byer, 80 km/t på landevej, 100 km/t på motorvej, men se om nogen overholder dem. I det hele taget er færdselsreglerne er virkelig gode, nærmest som i Europa. Man må køre til højre for rødt, hvis man har standset og sikret fri bane.
Biluheld
Det kan blive meget ubehageligt at være involveret i et biluheld, selv om man er uden skyld. For politiet tilbageholder alle parter, især turister, indtil alt er opklaret. Det kan betyde et ophold i et fængsel, og det er aldrig sjovt. I tilfælde af uheld må man ikke flytte sin bil, selv om den står i vejen for trafikken. Alt skal stå uberørt til politiet, ellers kan der blive problemer med den rapport, som man er afhængig af til forsikringen. Bemærk, politiet kan godt bede om lidt drikkepenge, og et par dollars kan forsøde ting betydeligt.
Blaffe
At blaffe er at udsætte sig for en helt unødvendig risiko, og det er helt unødvendigt i et land, hvor transport er så billig. Desuden vil man ofte opleve, at bilisten opfatter en blaffer som en, der vil bidrage til at betale for turen - enten med kontanter eller andre ydelser.
Når alle advarselslamperne er tændt, skal man også huske, at der er masser af vejstrækninger, der er som danske motorveje, og hvor man sagtens kan køre uden problemer. De gælder strækninger mellem de største byer - for eksempel fiser man gnidningsløst igennem fra Punta Cana til Santo Domingo. Og så er det en god måde at komme rundt på. Man skal også huske, at de voldsomme tal for trafikdræbte gælder alle trafikanter. Og når man får den daglige statistik med fx 10 døde, er det ikke usædvanligt, at de 8 er motorcyklister og de 2 er fodgængere. Man får ofte indtryk af, at man er mest sikker bag efter bilrat.
OBS: Motorveje er betalingsveje, så husk pesos, de tager ikke kreditkort.
VIDSTE DU, AT de tonede ruder i dominikanske biler ikke skal forhindre carjackere i at se, om der er kvinder bag rattet. De skal bare holde varmen ude.
Biludlejning
Standarden i udlejningsbiler er høj, og det er prisen også. Op til 500 kroner om dagen for en bette bil, inklusiv forsikringer, som man aldrig kan have for mange af. Det er ofte dyrere at leje en bil end at hyre en taxa en hel dag. Man skal være mindst 25 år for at leje. Internationalt kørekort er ikke nødvendigt. Man kan især have fordel af billeje, hvis man bor i områder som Punta Cana og Samana, hvor trafikken er mest normal, og hvor det ikke er så let at komme rundt til strande og seværdigheder. Lej bilen gennem kendte firmaer, og gør det på nettet inden ankomst, så er det billigere, og bilen er bedre. Tag masser af fotos af bilen, før du forlader udlejeren. Det kan være rart at have, hvis der bliver uenighed om, hvor medtaget bilen er efter din tur.
Benzin
Benzin har altid været billig, men energikrisen har drevet priserne op på dansk niveau, ca. 10 kroner pr. liter (januar 2022). Det er katastrofalt for familier, der er afhængig af kørsel. Derfor vil mange over på biogas, der koster det halve. Det kræver bare en bil, der kan sluge den slags. Derfor de mange orange biler. Det er farven på koreanske taxaer, der kører på biogas. Når de udrangeres, skibes de hertil. Dem, der har råd, får bilen malet over, så den ikke skriger Korea. Fyld op, når du er ved en tank, for der kan være langt imellem.
Trafikregler
Hastigheder: 60 km/t i byer, 80 km/t på landevej, 100 km/t på motorvej, men se om nogen overholder dem. I det hele taget er færdselsreglerne er virkelig gode, nærmest som i Europa. Man må køre til højre for rødt, hvis man har standset og sikret fri bane.
Biluheld
Det kan blive meget ubehageligt at være involveret i et biluheld, selv om man er uden skyld. For politiet tilbageholder alle parter, især turister, indtil alt er opklaret. Det kan betyde et ophold i et fængsel, og det er aldrig sjovt. I tilfælde af uheld må man ikke flytte sin bil, selv om den står i vejen for trafikken. Alt skal stå uberørt til politiet, ellers kan der blive problemer med den rapport, som man er afhængig af til forsikringen. Bemærk, politiet kan godt bede om lidt drikkepenge, og et par dollars kan forsøde ting betydeligt.
Blaffe
At blaffe er at udsætte sig for en helt unødvendig risiko, og det er helt unødvendigt i et land, hvor transport er så billig. Desuden vil man ofte opleve, at bilisten opfatter en blaffer som en, der vil bidrage til at betale for turen - enten med kontanter eller andre ydelser.
Støt guiden med drikkepenge via MobilePay: 20216673
Busser i Den Dominikanske Republik
Moderne, billige busser forbinder de store byer
Regionale forbindelser
Hele landet er forbundet af busser. Med kæmpe forskel på busserne. Mellem de store byer kører topmoderne busser med iskold aircondition (husk trøje), liggesæder, toilet og video i loftet - til billige priser. De store er Metro og Caribe Tours, der har store busterminaler i alle store byer.
Man kan komme fra Santo Domingo til Puerto Plata for 70 kroner ($500). Det er den meste behagelige og sikre måde at rejse mellem de to byer. Køb billet på nettet. Se priser og tider:
Metro: metroserviciosturisticos.com, Caribe Tours, caribetours.com.do
Mellem Santo Domingo og Punta Cana skal man med Expres Bávaro, expresobavaro.com
Turen tager tre timer og koster ca. 70 kroner. Den stopper i La Romana. Der er cirka 6 afgange dagligt. Man kan købe billetter over nettet, men det fungerer ikke optimalt. I stedet kan man købe på stationen, men kun med kontanter. Kom i god tid, for busserne fyldes hurtigt, og så er der to timers ventetid til den næste. Et nyt selskab, Aptra, er begyndt på ruten, og de tager betalingskort. De kører fra samme terminaler som Expres Bavaro, og det koster stort set det samme: aptpra
Mellembys
Strækninger mellem mindre byer er betjent af bus-lignende, guaguas, som man kan praje fra vejkanten, og de koster ca. 10 kroner for en tur. De har plads til 20-30 passagerer, men der sidder ofte 40. Man kan blive sat af, når man vil, råb eller bank på taget. Det er ikke særlig komfortabelt, men underholdende, og man kommer i hvert fald tæt på de lokale. Der er ofte to mand, en mand tager imod penge.
Lokale forbindelser
Publicos kører på mindre strækninger. Det kan være en ladvogn med tag eller en stor amerikansk øse. De er privatejede, og der stilles ingen sikkerhedskrav – hvis man kan sidde på taget, må man det. De koster sjældent mere end et par kroner for en tur. Dog skal man som turist regne med at betale det dobbelte af, hvad de lokale gør, men det er stadig pebernødder. De prajes fra gaden. De er tomandsbetjente, en tager imod penge, en anden styrer.
Carro Conchos er privatejede biler, der kører i ruter i byerne, men de kan være ret svære at gennemskue. Hvis man kan, er det en billig mulighed. De koster typisk under $50 for en tur.
Hele landet er forbundet af busser. Med kæmpe forskel på busserne. Mellem de store byer kører topmoderne busser med iskold aircondition (husk trøje), liggesæder, toilet og video i loftet - til billige priser. De store er Metro og Caribe Tours, der har store busterminaler i alle store byer.
Man kan komme fra Santo Domingo til Puerto Plata for 70 kroner ($500). Det er den meste behagelige og sikre måde at rejse mellem de to byer. Køb billet på nettet. Se priser og tider:
Metro: metroserviciosturisticos.com, Caribe Tours, caribetours.com.do
Mellem Santo Domingo og Punta Cana skal man med Expres Bávaro, expresobavaro.com
Turen tager tre timer og koster ca. 70 kroner. Den stopper i La Romana. Der er cirka 6 afgange dagligt. Man kan købe billetter over nettet, men det fungerer ikke optimalt. I stedet kan man købe på stationen, men kun med kontanter. Kom i god tid, for busserne fyldes hurtigt, og så er der to timers ventetid til den næste. Et nyt selskab, Aptra, er begyndt på ruten, og de tager betalingskort. De kører fra samme terminaler som Expres Bavaro, og det koster stort set det samme: aptpra
Mellembys
Strækninger mellem mindre byer er betjent af bus-lignende, guaguas, som man kan praje fra vejkanten, og de koster ca. 10 kroner for en tur. De har plads til 20-30 passagerer, men der sidder ofte 40. Man kan blive sat af, når man vil, råb eller bank på taget. Det er ikke særlig komfortabelt, men underholdende, og man kommer i hvert fald tæt på de lokale. Der er ofte to mand, en mand tager imod penge.
Lokale forbindelser
Publicos kører på mindre strækninger. Det kan være en ladvogn med tag eller en stor amerikansk øse. De er privatejede, og der stilles ingen sikkerhedskrav – hvis man kan sidde på taget, må man det. De koster sjældent mere end et par kroner for en tur. Dog skal man som turist regne med at betale det dobbelte af, hvad de lokale gør, men det er stadig pebernødder. De prajes fra gaden. De er tomandsbetjente, en tager imod penge, en anden styrer.
Carro Conchos er privatejede biler, der kører i ruter i byerne, men de kan være ret svære at gennemskue. Hvis man kan, er det en billig mulighed. De koster typisk under $50 for en tur.
Motoconchos er knallert-taxaer. Man hopper op på bagsædet og bliver kørt til døren. Der er mange af dem, for det er en mulighed for unge at skaffe sig lidt lommepenge. Bliv ikke forskrækket, hvis der midt under turen hopper endnu en passager op på bagsædet – der kan sidde mange på en dominikansk knallert. Det siger sig selv, at sikkerheden ikke er i top med gashåndtaget i bund - uden hjelm. Man kan dårligt være mere udsat, men det er fristende, fordi det er så billigt. Ofte bare et par kroner. Og: Der er rigtig mange dødsfald hver dag.
Cykel
For en dominikaner er cykler ikke et transportmiddel, men en fritidsfornøjelse, f.eks. på mountainbike i skovene. De er derfor ikke vant til bløde trafikanter, så undlad at cykle med mindre det er i centrum af de store byer, hvor der ikke er trafik. I Santo Domingo og Puerto Plata kan man leje cykel til sig selv eller deltage i guidede cykelture. Så får man virkelig set meget på kort tid.
For en dominikaner er cykler ikke et transportmiddel, men en fritidsfornøjelse, f.eks. på mountainbike i skovene. De er derfor ikke vant til bløde trafikanter, så undlad at cykle med mindre det er i centrum af de store byer, hvor der ikke er trafik. I Santo Domingo og Puerto Plata kan man leje cykel til sig selv eller deltage i guidede cykelture. Så får man virkelig set meget på kort tid.
Fly
Der er ni internationale lufthavne af høj standard. Få arrangeret en transfer fra lufthavnen til dit hotel, inden du ankommer. Meget unødig stress kan derved undgås. De vigtigste lufthavne for turister er:
Santo Domingo (SDQ): Las Américas, 20 min kørsel fra hovedstaden
Puerto Plata (POP): Gregorio Luperón Airport, 15 min kørsel fra byen
Punta Cana (PUJ). 30 min kørsel fra Bavaro
Samana (AZS): 45 min fra byen
Oplysninger om alle lufthavnene er samlet her: www.aerodom.com
Færge
Eneste nationale færgeforbindelse er mellem Samana-halvøen og Sabana de la Mar. OBS: Færgen tager ikke biler med. De må køre udenom. Sejlads til øer i naturparker eller op ad floder arrangeres af lokale turoperatører. Der er færgefart mellem Santo Domingo og Mayagüez i Puerto Rico, det vil sige USA. Den sejler tre gange om ugen og tager 12 timer. Færgen vil vække uhyggelige minder hos danskere og nordmænd, idet ruten besejles af den tidligere Scandinavian Star, der brændte og kostede mange livet.
Der er ni internationale lufthavne af høj standard. Få arrangeret en transfer fra lufthavnen til dit hotel, inden du ankommer. Meget unødig stress kan derved undgås. De vigtigste lufthavne for turister er:
Santo Domingo (SDQ): Las Américas, 20 min kørsel fra hovedstaden
Puerto Plata (POP): Gregorio Luperón Airport, 15 min kørsel fra byen
Punta Cana (PUJ). 30 min kørsel fra Bavaro
Samana (AZS): 45 min fra byen
Oplysninger om alle lufthavnene er samlet her: www.aerodom.com
Færge
Eneste nationale færgeforbindelse er mellem Samana-halvøen og Sabana de la Mar. OBS: Færgen tager ikke biler med. De må køre udenom. Sejlads til øer i naturparker eller op ad floder arrangeres af lokale turoperatører. Der er færgefart mellem Santo Domingo og Mayagüez i Puerto Rico, det vil sige USA. Den sejler tre gange om ugen og tager 12 timer. Færgen vil vække uhyggelige minder hos danskere og nordmænd, idet ruten besejles af den tidligere Scandinavian Star, der brændte og kostede mange livet.
Taxa og Uber
Den dyreste transportform er taxa, og det er ofte mini-vans eller store SUV med plads til mange. De holder ved hoteller, lufthavne og centrale pladser. Der vil være skilte med priser, men aftal pris inkl. drikkepenge, inden turen begynder. Ellers kan der vanke overraskelser. Man kan hyre taxa til en udflugt, altså både ud og retur. Hvis man skal fra sit hotel ind til en by, vil prisen ofte omfatte tilbageturen, Man aftaler så afgangstid med chaufføren. På længere ture følger taxaen med hele dagen – uanset hvor længe man er væk. Prøv chaufføren an på en mindre tur, så man ved, om han kører ordentligt.
Tip: Aftal pris og betal, før turen starter. Så undgår man misforståelser, når turen er forbi.
Ubers priser er cirka halvdelen af en taxa. MEN PAS PÅ: Man kan nemt blive snydt. De er gode til korte ture i byerne, men til længere ture er fortjenesten så lille, at det er alt for fristende at snyde kunden fx ved at påstå, at der ikke har betalt, og så står man over for en længere klagesag - eller må betale to gange. I Punta Cana er de ikke decideret forbudt, men hotellerne støtter taxaer og tillader ikke Uber på deres område. Og der kan være langt fra indgangen til et hotel og til receptionen. Derudover er det svært at få en Uber, hvis man vil betale med kort, for så skal vognen af med et gebyr. De vil forsinke afhentningen i håb om, at du afbestiller. Angiver man kontant betaling, kommer de, men forlad ikke vognen, før chaufføren har kvitteret for pengene. Ellers får du regningen to gange.
Udover Uber er der Didi, som er samme system, og så er der inDriver, hvor man ikke får en pris, men derimod selv angiver den pris, man vil betale - og så kan chauffører byde ind.
Tog
Santo Domingo har en af Caribiens få metroer - en moderne en, som hver dag transporterer en kvart million. Men ruten er ikke tilrettelagt efter turister, den stopper ikke ved turistmål. Men tag en tur alligevel, det koster kun et par kroner.
Den dyreste transportform er taxa, og det er ofte mini-vans eller store SUV med plads til mange. De holder ved hoteller, lufthavne og centrale pladser. Der vil være skilte med priser, men aftal pris inkl. drikkepenge, inden turen begynder. Ellers kan der vanke overraskelser. Man kan hyre taxa til en udflugt, altså både ud og retur. Hvis man skal fra sit hotel ind til en by, vil prisen ofte omfatte tilbageturen, Man aftaler så afgangstid med chaufføren. På længere ture følger taxaen med hele dagen – uanset hvor længe man er væk. Prøv chaufføren an på en mindre tur, så man ved, om han kører ordentligt.
Tip: Aftal pris og betal, før turen starter. Så undgår man misforståelser, når turen er forbi.
Ubers priser er cirka halvdelen af en taxa. MEN PAS PÅ: Man kan nemt blive snydt. De er gode til korte ture i byerne, men til længere ture er fortjenesten så lille, at det er alt for fristende at snyde kunden fx ved at påstå, at der ikke har betalt, og så står man over for en længere klagesag - eller må betale to gange. I Punta Cana er de ikke decideret forbudt, men hotellerne støtter taxaer og tillader ikke Uber på deres område. Og der kan være langt fra indgangen til et hotel og til receptionen. Derudover er det svært at få en Uber, hvis man vil betale med kort, for så skal vognen af med et gebyr. De vil forsinke afhentningen i håb om, at du afbestiller. Angiver man kontant betaling, kommer de, men forlad ikke vognen, før chaufføren har kvitteret for pengene. Ellers får du regningen to gange.
Udover Uber er der Didi, som er samme system, og så er der inDriver, hvor man ikke får en pris, men derimod selv angiver den pris, man vil betale - og så kan chauffører byde ind.
Tog
Santo Domingo har en af Caribiens få metroer - en moderne en, som hver dag transporterer en kvart million. Men ruten er ikke tilrettelagt efter turister, den stopper ikke ved turistmål. Men tag en tur alligevel, det koster kun et par kroner.
Scootere og motorcykler
Der er masser, der lejer scootere, men gør det i den nordlige del, hvor trafikken ikke er så sindssyg. Det koster cirka 100 kroner om dagen, mindre hvis man lejer i flere dage. Det er lovpligtigt at have hjelm på, selv om det ikke lige er til at se det i gadebilledet.
Der er masser, der lejer scootere, men gør det i den nordlige del, hvor trafikken ikke er så sindssyg. Det koster cirka 100 kroner om dagen, mindre hvis man lejer i flere dage. Det er lovpligtigt at have hjelm på, selv om det ikke lige er til at se det i gadebilledet.
Støt den gratis guide: Mobilepay: tlf. 20216673.
Videre til andre praktiske oplysninger om Den Dominikanske Republik:
Rejseråd fra A-Å, Overnatninger, Madparlør, Indkøb, Aktiv Ferie
Rejseråd fra A-Å, Overnatninger, Madparlør, Indkøb, Aktiv Ferie